Diğer Yazıları' “Yine mi eleştiri. Bir şeyi de beğenin kardeşim” diyenleri duyar gibiyim. Tamam da olayları değerlendirirken tarihsel süreci nasıl göz ardı edelim? Türkiye’nin Oskar adayı olarak gösterilen Ayla filminden bahsediyorum. Bünyesinde bolca dram, duygusallık barındıran Ayla filminden. 1950 yılında Güney Kore-Kuzey Kore savaşında Amerikan desteğiyle bölgeye giden Türk askerini anlatan Ayla filmi ile eleştiriyi yan yana getirmek yüz ekşitiyor bunun farkındayım. Ama… Olaya realite ile bakmak, tarihsel sürece göre konuşmalıyız. Güney Kore-Kuzey Kore savaşının neden başladığına dair hiçbir ipucu vermeyen film, zaten daha ilk 10 dakikada tarafını belli ediyor. Kuzey Korelilerin yaptığı işkence, yerleşim alanlarının tarumar edilmesi… Kısacası komünist Kuzey Kore vahşi, zorba, işkenceci varlıklar olarak sunuluyor seyirciye. Bunun aksine Güneyliler ise gayet sevecen, güler yüzlü, barışçıl… Tarihi boyunca emperyalist güçlerin egemenlik kurmak istediği Kore Yarımadası’nda iç savaş çıkış sebebinin Amerika olduğunu bilmek için profesör olmaya gerek yok. Google’ye Kore Savaşı deseniz binlerce dokümana ulaşabiliriz. Burada gerçek verilerden bahsediyoruz. 2. Dünya Savaşı sırasında Güney Kore’nin Amerikan güdümüyle Kuzey’e savaş açtığı dönemde gitti Türk askeri adaya. Güney Kore için kurşun sıktı, komünist avladı. “Savaş nasıl başladı” sorusuna en ufak cevabın verilmediği Ayla filminde komünist Kuzey Kore’nin vahşi olması ısrarla seyircinin gözüne sokuluyor. Savaş ortamında minik Koreli kız çocuğunu bulan astsubay Süleyman’ın Kore’de bırakmak zorunda kaldığı Ayla’ya 60 yıl sonra kavuşması dramatik bir dille anlatılıyor. Ayla filmi konu bütünlüğü anlamında sınıfı geçiyor. Bu tür filmlerde alışkın olduğumuz 3-5 dakikada bir ülke bayrağının ekrana gelmesi sinir bozucu bir durum. Özellikle Amerikan yapımlarında çok rastlıyoruz. Ayla filminde bu ayrıntıya dikkat edilmiş. Bu da filme artı değer katıyor. Sonuç itibariyle… Tarihsel sürece, kronolojiye bakılmaksızın Koreli çocuk ve bir Türk askeri üzerine kurulan filmde komünist Kuzey Korelilerin vahşi olduğu subliminal mesaj olarak veriliyor. “Ya abartma” demeyin. Yıllar sonra Ayla filmi konuşulduğunda akıllara üç mesaj gelecek: 1-Türklerin yufka yürekliliği 2-Türklerin kahramanlığı-3-Kuzey Korelilerin vahşiliği… Kore savaşını anlatan ve Oskar’a aday olan bir filmde de zaten Kuzey’in savunulması, ya da olaylara tarihsel bakılması beklenemezdi… Diğer Yazıları